SMS F-nn stämplar
SMS O-nn stämplar
Flygfält
- Arlanda
- Barkaby
- Borlänge
- Bromma
- Bulltofta
- Eskilstuna
- Gävle-Sandviken
- Göteborg
- Halmstad
- Jönköping
- Kalmar
- Kalmar Flyghamn
- Kiruna
- Kramfors
- Kristianstad
- Landvetter
- Lindarängen
- Malmö
- Midlanda
- Mora
- Norrköping
- Nyköping
- Skavsta
- Skellefteå
- Skövde
- Stockholm
- Sturup
- Sundsvall
- Torslanda
- Umeå
- Visby
- Västerås
- Växjö
- Ängelholm
- Örnsköldsvik
Borlänge
IATA kod: BLE.
Flygplatsområdet har en lång historia av militär närvaro. År 1796-1908 tjänade området som exercisfält för Dalregementet (I 13). Flygfältet började framväxa under 1910-talet och den första flygningen ägde rum 1913 då Hugo Sundstedt lyfte med sin Blériotmaskin för att genomföra en flyguppvisning på uppdrag av företaget Åhlén & Holm.[7][8] I samband med Flygvapnets bildande 1926 fick fältet status som militärt mellanlandningsfält. Vid mitten av 1930-talet påbörjades fällning av skog kring exercisfältet för att skapa förutsättningar att utvidga flygfältsområdet. I samband med andra världskrigets utbrott byggdes Rommehedsfältet ut till Krigsflygfält 15, färdigställdes i september 1940. 1961 avhemligades krigsflygfältet och överfördes till kategorin övningsflygfält vilket möjliggjorde försök med reguljära flygningar. Linjeflyg 1962 reguljära flygningar från Stockholm-Bromma flygplats via Borlänge till Östersund. Flygningarna utfördes under sommaren med Douglas DC-3 och flögs vardagar samt lördag. Flygtiden var beräknad till 50 minuter. (Wikipedia).
Andra spaningsdivisionens verkstad och förråd vid
höstmanöver i Rommehed 1936.
Eskilstuna
IATA kod: EKT.
Flygplatsens byggdes som huvudbana till en av Flygvapnets krigsflygbaser inom Bas 90-systemet. Banan öppnades för militär flygtrafik 1963. Från 1969 till 1972 pågick civil passagerartrafik.
Gövle-Sandviken
IATA kod: GOT.
Gävle flygplats, även Gestrike Airport eller i folkmun ”Rörbergs flygplats”, är en flygplats belägen i Rörberg i Valbo socken, mellan Gävle och Sandviken.
Flygplatsen, som ursprungligen ägdes av Gävle och Sandvikens kommuner tillsammans med Försvarsmakten, byggdes i början av 1970-talet och trafikerade inledningsvis Bromma och Göteborg.
Under perioden 1971–73 förekom även charter, vintertid till Kanarieöarna och sommartid till Mallorca med flygplan av typ Boeing 727-100 från flygbolaget Transair.
När tågtrafik började gå till Arlanda 1997, minskade passagerarunderlaget. Försök gjordes för att få till stånd kommersiell trafik från flygplatsen, men allt reguljärflyg upphörde 2000. (Wikipedia)
Göteborg
IATA kod: GVX.
Torslanda
Torslanda flygfält (IATA-kod: GOT ICAO-kod: ESGB) – också kallat Gamla flygfältet eller Torslanda flygplats – anlades 1923 och var Göteborgs flygplats fram till den lades ner 1977 för att ersättas av Landvetter flygplats. Det låg vid Torslanda, beläget på Hisingens västra sida, 15 km från centrala Göteborg. Från början hette flygplatsen Göteborgs Flyghamn och innefattade även en sjöflyghamn. Vid sitt upphörande var flygfältet ett av Europas äldsta med reguljär trafik.
Flyghangar på Torslanda flygfält, omkring 1930. Den så
kallade ”Blå hangaren” Med text ”Göteborgs Stads Flyghamn”.
1975-08-25 Torslandas 50 årsjubileum
Stämplar
Göteborgs flyghamn
Använd: 1927-
SMS F-07 Nattflygning Göteborg Amsterdam
Använd: 1929-1931
SMS F-15 Nattflygning Göteborg Hannover
Använd: 1933-1936
Göteborg 30
Använd: -1950-12-31 (Cirkulär 72/1950)
SMS F-21 Göteborg Flyg
REK med både gummistämpeln F-21 (första dag) och
metallstämpel Göteborg Flyg.
Använd: 1951-01-02 – 1966-09-30
SMS F-22 Göteborg Flyg Använd:
Torslanda 2
Använd: 1966-01-01-
Landvetter
IATA kod: GOT.
Landvetter invigdes den 3 oktober av kung Carl XVI Gustaf och ersatte därmed Torslanda.
SMS O-26 Landvetter 2
Landvetter 2 på flygplatsen Göteborg-Landvetter, Boeing 747
Använd: 1982-05-11 –
1985-04-16 Direktflyg med Lufthansa LH395 till Hannovermässan
1989-10-30 First Flight Swissair MD-81
Halmstad
IATA kod: HAD.
Flygfältet flyttades till sin nuvarande plats, med en liten flygstation i södra kortändan av rullbanan till Hallands flygflottilj (F 14).
Flygdagen i Halmstad 28/8 1938
Jönköping
IATA kod: JKG.
Jönköpings flygplats (tidigare Axamo flygplats) F började byggas 1959 och togs i bruk den 20 december 1960. Den var färdigbyggd ett knappt år senare och invigdes den 3 september 1961 av kommunikationsminister Gösta Skoglund.
1961-09-03
Invigning av den nya flygplatsen – SMS 61-081
Kalmar flyghamn
Luft Hansa hade postflyg och passagerarflyg med sjöflygplan på leden Stettin-Stockholm, med mellanlandning för tankning i Kalmar,
Sjöflygplatsen anlades 1926 och var aktiv fram till 1931. Men även enstaka tillfällen därefter.
Kalmar
IATA kod: KLR.
Flygplatsen är en före detta militär flygbas, och har sin rötter och historia från Kalmar flygflottilj (F 12). Den 14 april 1957 öppnades flottiljens bana 05-23 på försök för civiltrafik, då Linjeflyg startade sin första reguljära linje, Stockholm – Kalmar.
Kiruna
IATA kod: KRN.
Kiruna, invigd 1960 flygplats är Sveriges nordligast belägna regionala flygplats och ligger cirka 9 kilometer från Kiruna centrum, väster om Aptasvaarafjället.
Stämplar
Kramfors
IATA kod: KRF.
Flygplatsen invigdes 1974.
Kristianstad
IATA kod: KID.
Flygplatsen byggdes på 1940-talet för militärt bruk, men användes sedan för civilflyg. Flygtrafiken, som aldrig var särskilt omfattande, startades 1961 av Linjeflyg.
1961-04-16
Invigningen av Kristianstads flygplats i Everöd. Flygplan DC 8 – SMS 61-010.
Landvetter
Lindarängens flyghamn
Malmö
Bulltofta
IATA kod: MMA.
I samband med öppnandet av flygrouten Malmö – Hamburg.
Stämplar
Stämpel med texten”Services aériens – Luftpost”
Under september och oktober 1926 använde Malmö 1 en stämpel
med texten ”Services aériens – Luftpost”.
Den var egentligen avsedd för Luftpostkartslut.
Använd: 1926-09 – 1926-10
Luftpost från Malmö i grönt
Använd: 1929
SMS F-01 Malmö 1 Luftpost
Använd: 1925-1929
Post som lämnades i Malmö lufthamn erhöll den runda
specialstämpeln i violett eller mera sällan i grön färg.
SMS F-03 Malmö 1 Luftpost (Även 8)
Använd: 1929-
Stockholm-Paris (franskt flygbolag?) – FF19290511STOPAR.
SMS F-04 Malmö 1 Luftpost (Även 8)
Använd: 1929-1939
SMS F-05 Nattflygning till Amsterdam
Använd: 1929
Finns med Turnummer 1 – 22
SMS F-11 Malmö Köpenhamn luftpost
Använd: 1930-1931
SMS F-13 Malmö 1 Luftpost
Använd: 1932-1960
Malmö 1 Luftpost på kort till New York med KLM.
SMS F-16 Malmö 1 Bulltofta
Använd:
SMS F-17 Malmö 1 Luftpost
Använd: 1934-1947
SMS F-18 Malmö 1 Luftpost
Använd:
Sturup
IATA kod: MMX.
Malmö AirpoRt, före 2007 Sturups flygplats som öppnades 1972 som ersättning för Bulltofta flygplats som då lades ned.
Mora
IATA kod: MXX.
Mora-Siljan flygplats är en regional flygplats och ligger 6 kilometer sydväst om Mora centrum. Flygplatsen ägs sedan 2008 av Mora kommun och drivs sedan år 2006 av AB Dalaflyget, som ägs av Mora, Falun och Borlänge kommuner och Landstinget Dalarna.
Norrköping
IATA kod: NRK.
Norrköping-Kungsängens flygplats invigdes 9 september 1934 och är Sveriges äldsta civila flygplats som fortfarande är i drift. Det dröjde dock till 1936 innan den började trafikeras av reguljär passagerartrafik. Byggnationen av flygplatsen var till största delen statligt finansierad genom ett nödhjälpsarbete.
Nyköping
IATA kod: NYO.
Upprättades åren 1940–1941 som flottiljområde för Södermanlands flygflottilj (F 11)
Den 23 september 1984 invigdes flygplatsen som civilflygplats i Nyköpings kommuns regi. År 1991 ändrades flygplatsens namn till Stockholm Skavsta flygplats.
Skellefteå
IATA kod: SFT.
Skellefteå flygplats är en regional flygplats som är belägen i Falmark, 20 kilometer från Skellefteå centrum.
1961-12-16
Skellefteå flygplats invigdes den 16 december 1961 – SMS 61-098.
Skövde
IATA kod: KVB.
1961-08-27
Vid Aspelund
Skövde flygplats invigdes 1961.
Flygfältsinvigning. Sport- och glidflygplan – SMS 61-077.
Vid Knistad
Flygplatsen invigdes 1989.
Skövde flygplats invigdes 1989.
Stockholm
Lindarängens flyghamn
Lindarängens flyghamn (även Stockholms flyghamn eller
Lindarängens flygplats) var en flyghamn för sjöflygplan i
Stockholm mellan 1921 och 1952.
Flyghamnen låg mot Lilla Väätan vid Lindarängen på Gärdet i Stockholm, där frihamnen nu finns.
Stämpel
SMS F-02 Stockholm Flyghamnen
Använd: 1925-1936
Barkaby
År 1919 startade reservofficeren Per Oscar Herrström firman P O Flygkompani, som bedrev civil passagerarflygning och flygskola med två Avro 504K och en de Havilland DH 6. När utrikesflygningarna hade kommit igång 1919 med flygningar till Helsingfors och Berlin skedde det från Barkarby.
ABA startade försök med postflygningar till London och Amsterdam den 18 juni 1928 med en Junkers F 13. Flygplanet hade försetts med en brevlåda där allmänheten kunde lägga i sin post. Flygningen till London tog 19 timmar. Pilot vid första flygningen var Bernhard Liljeberg. Fram till Bromma Flygplats invigdes var Barkarby och Bulltofta i Malmö de enda svenska flygplatserna med reguljära utrikesförbindelser. Vid invigningen av Bromma 1936 flyttades allt trafikflyg som varit på Barkarby dit. Barkarby stängdes för civil användning (Wikipedia).
Stämplar
Luftpost från Stockholm i grönt eller rött
Använd: 1929
Första Turen i rött.
Använd: 1929
Oklart vems stämpeln är; ABA?
Sista Turen i rött.
Använd: 1929
Oklart vems stämpeln är; ABA?
Luftpost från Stockholm och sista turen i rött.
SMS F-06 Nattflygning Stockholm Amsterdam
Använd: 1929-1939
Tur 1-23, därefter handskriven notering.
SMS F-08 Nattflygning Stockholm Kalmar Stettin Berlin Wien
Använd: 1929-1930
Stockholms slott i stämpeln.
SMS F-09 Stockholm Kalmar Stettin Berlin Wien
Använd: 1929-1930
Kalmars slott i stämpeln.
SMS F-10 Stockholm Helsingfors Reval
Använd: 1929-1936
SMS F-12 Stockholm 1 Flygplan med skadad vinge
Använd: 1930-1952
SMS F-14 Nattpostflygning Stockholm Hannover
Använd: 1933-1939
Bromma
Bromma flygplats invigdes den 13 maj 1936 av kung Gustav V.
IATA kod: BMA.
1986-08-23 Bromma Flygplats 50 år
Stämplar
SMS F-19 Dagpostflyg Stockholm Malmö Amsterdam
Använd: 1936-1939
SMS F-20 Stockholm flyg
Använd: 1936-1961?
SMS F-23 Stockholm 1 Luftpost
Använd: 1936-1959
Filatelist som har haft lekstuga.
SMS F-27 Bromma 10
Använd: 1961
DC-8
SMS F-28 Bromma 10 med litera B eller C
Använd: 1961-
DC-8
Stockholm 40 med Litera A,B,C och D?
Använd: 1936-07-01(?)-1958-12-31
Poststation med begränsad befogenhet kommer att
under benämning Stockholm 40 vara i verksamhet å
flygplatsen. Mottagandet och expedierandet av posterna
å flygplatsen skola dock ombesörjas av en särskild
avdelning av Stockholm 1, benämnd Stockholm Flyg
(Cirkulär nr 39 1936).
Stockholm 10
Använd: 1959-01-02-
Arlanda
IATA kod: ARN.
Arlanda flygfält öppnades för trafik den den 5 januari 1960, men invigdes officiellt den 1 april 1962 av kung Gustaf VI Adolf.
Invigningsbrev
i samband med invigningen producerades en mängd ”FFC:s”, men som inte är det eftersom trafiken redan pågick.
Stockholm-Moskva – SC19620401ARNMOW.
Arlanda Airport 25 år
SC19850301ARN.
SMS F-26 Stockholm Arlanda
Använd: 1960-1962
DC-8
SMS F-29 Stockholm Arlanda med Litera A eller B
Använd: 1962-
DC-8
SMS F-30a 1993-05-01
Första flyg SAS SK527 Stockholm-London Heathrow.
SMS F-30b 1993-10-31
Stockholm Arlanda, första flyg SAS SK1724 Stockholm-Björneborg (Pori).
SMS F-30c 1995-04-01
Stockholm Arlanda, första flyg SAS SK769 Stockholm-Prag.
SMS F-30d 1995-04-25
Stockholm Arlanda, första flyg SAS SK989 Stockholm-Osaka.
SMS F-30e 1995-05-06
Stockholm Arlanda, första flyg SAS SK781 Stockholm-Budapest,
PFFS/PFA
SMS F-24 Stockholm PFFS Luftpost
Använd: 1956-1958
SMS F-25 Stockholm PFA Luftpost
Använd: 1958
Skavsta
Sundsvall
IATA kod: SDL.
Flygplatsen invigdes 1944 och är belägen på ön Skeppsholmen i Indalsälvens delta i Timrå kommun. Även kallad Midlanda.
Torslanda
Umeå
IATA kod: UME.
Planer på en flygplats i Umeå hade funnits sedan tidig första världskrigstid då Anna Grönfeldt lämnade in en motion till stadsfullmäktige om att bygga en flygplats. Statliga Linjeflyg började trafikera Umeå flygplats under 1962
1962-05-27
Invigning av flygplatsen – SMS 62-024.
1971-12-17
Umeå flygplats 10 år – SAS 7130.
Visby
IATA kod: VST.
Visby flygplats är en regional och militär flygplats norr om Visby, öppnades 1942. Flygplatsområdet delas med F 17 Gotland
Med flyg från Visby
Den 20 september 1944 kom flygtrafiken mellan Visby och Stockholm igång. Man medtog post som nedlagts i en brevlåda på flygfältet (ej post frÅn Visby postkontor). Denna post behandlades av postverket först efter ankomsten till Stockholm och fick då en violett stämpel: Med flyg från Visby. Frimärkena makulerades på Stockholm 1. Dessa försändelser skall inte blandas ihop med isluftpost!
Västerås
IATA kod: VST.
År 1931 började flygfältet användas för militära ändamål av Flygkåren, senare ombildad till Västmanlands flygflottilj. Flygflottiljen avvecklades år 1983.
År 1976 öppnades flygplatsen för civilt reguljärflyg. Då öppnade SAS en linje till Köpenhamn.
Växjö
IATA kod: VXO.
Flygtrafik till Växjö har förekommit sedan 1930-talet.
Från slutet av 1950-talet användes Uråsa flygfält cirka två mil söder om staden.
Dagens flygplats ligger alltså mycket närmare Växjö.
När inrikesflyget kom igång under 1960-talet konstaterade Landstinget i Kronoberg att den gamla flygplatsen inte räckte till.
Tillsammans med Växjö stad och Alvesta kommun skrev man 1970 under ett avtal om att bygga flygplatsen norr om Öjaby, fem kilometer från Växjös centrum och i utkanten av stadsbebyggelsen. Flygplatsen invigdes 1975. Fram till år 2004 hade flygplatsen namnet Växjö flygplats.(Wikipedia)
Jubileumsstämpel 1990.
Ängelholm
IATA kod: AGH.
Flygfältet i Barkåkra utanför Ängelholm anlades i samband med att flygflottiljen Skånska flygflottiljen (F 10) flyttade dit från Bulltofta flygplats år 1945. Flottiljen avvecklades den 31 december 2002.
Den civila trafiken på Ägelholm Helsingborg flygplats startade den första september 1960.
Örnsköldsvik
IATA kod: OER.
Flygplatsen invigdes 1961 och de enda inrikesavgångarna gick till Stockholm Arlanda Airport med Linjeflyg som SAS tog över när de köpte Linjeflyg 1992. Det förekommer turistcharter.
1961-12-16
Invigningen av den nya flygplatsen – SMS 61-099.