1939

1939-04-16 Test Flight KLM

Helsinki-Rotterdam.

1939-05-01 Reopened

Stockholm-Riga-Moskva (återöppnad) – FF19390501MBAMOW.

1939-05-15 – 1939-05-21 Swissair

Zürich-Warszawa-Kaunas-Riga-Talinn-Helsingfors-Stockholm (Swissair) – FF13190523ZRHMBA.

1939-05-20 First Flight Pan Am Boeing 314 ”Clipper”

Fam-18 New York Horta Azores Islands-Lisbon-Marseille.
Piloted by Arthur E. LaPorte.

New York-Marseille.
Horta-Marseille.
Lissabon-Marseille.

Mail to Sweden

?

1939-05-25 First Flight Pan Am Boeing 314 ”Clipper”

FAM-18 Marseilles-Lissabon-Horta-New York.

Marseille-Lissabon.
Marseille-New York.

Feeder Mail from Sweden

Marseille-New York.
Marseille-New York.

Stockholm-New York (ABA & Pan Am) – FF19390523MRSNYC.

1939-06-15 Reopened

Göteborg-Köpenhamn (återöppnad) – FF19390615GOTCPH.

1939-06-15 First Flight Aero O/Y

Helsinki-Tampere-Oulo-Vaasa-Kemi.
Kemi-Vaasa-Oulo-Tampere-Helsinki.

1939-06-24 First Flight Pan Am Boeing 314 ”Clipper”

FAM-18 New York-Shediac-Botwood-Foynes-Southampton.
Piloted by Harold Gray.

Literature: Airpost Journal June 2022 Volume 93, No. 6.

New York-Southapton.
New York-Botwood.
Shediac-Botwood.

Mail to Sweden

Webmaster has only seen a few consignments for Sweden.

New York-Sverige – FF19390624NYCSWE.

Shediac-Sverige – FF19390624ShediacSWE.

Botwood-Sverige – FF19390624BotwoodSWE.

Botwood till Kristianstad via Irland.

1939-06-30 First Flight Pan Am Clipper

FAM-18 Southampton-Foynes-Botwood (Newfoundland)-Shediac-New York

Southampton-New York.
Southampton-Shediac.
Botwood-Shediac.
Shediac-New York.

Feeder Mail from Sweden via London

Stockholm-Botwood.

Första luftpostflygningen från Stockholm via London, Southampton till Botwood Newfoundland.

Stockholm-Botwood (Newfoundland) – 19390626BMABotwoood.

Stockholm-USA.

Stockholm-New York – 19390626BMANYC.

Cirkulär nr 39 1939

I cirkulär 39 kungjorde Generalpoststyrelsen att ”Luftpost med flyg över Nordatlanten” skulle
upprättashållas av Pan Am. En nordlig från Southhampton och en sydlig från Marseille med en tur per vecka med Clipperflygplan.
Försändelserna skulle förses med texten: ”Par service aèrien transatlantique Europe-Etats Unis”.

1969-07-01 First Flight KLM

Helsinki-Amsterdam.

1939-08-15 Flygolycka Vordingborg

1939-10-13 Kungörelse om återupptagen trafik

Andra världskriget bröt ut den 1 september, vilket innebar att många flyglinjer upphörde.

Den 13 oktober kungjorde postverket att från Sverige endast flyglinjerna Stockholm-Åbo-Helsingfors-Talinn-Riga-Moskva och Malmö-Köpenhamn-Amsterdam, med anslutningar till London (Shorehamn 15.10.39), Bryssel och Berlin, voro i trafik.

1939-10-18 Reopened

Göteborg-Köpenhamn (Återöppnad) – FF19391018GOTCPH.

AB Aerotransports tidtabell november 1939

PDF-fil med tidtabellen.

1939-12-21 -1940-03-23 Temporär linje

Sundsvall-Vasa – FF19391221SDLVAA.

Vasa-Sundsvall – FF19391221VAASDL.

Vasa-Sundsvall-Stockholm – FF19391221VAABMA.

(Linjen öppnades på grund av Vinterkriget. The line was opened due to the Winter War
Linja avattiin talvisodan vuoksi.)

Hände år 1939

BOAC

On 24 November 1939, BOAC was created by Act of Parliament to become the British state airline, formed from the merger of Imperial Airways and British Airways Ltd. The companies had been operating together since war was declared on 3 September 1939, when their operations were evacuated from the London area to Bristol. On 1 April 1940, BOAC started operations as a single company. Following the Fall of France (22 June 1940), BOAC aircraft kept wartime Britain connected with its colonies and the allied world, often under enemy fire, and initially with desperate shortages of long-range aircraft. During the war, the airline was sometimes loosely referred to as ’British Airways’, and aircraft and equipment were marked with combinations of that title and/or the Speedbird symbol and/or the Union Flag. (Wikipedia)

1939-06-01 Avskaffat luftposttillägg

1 juni avskaffade Frankrike luftposttillägget till Finland och Polen.
Samma sak för Sverige?