1929-02-12 – 1929-03-15 Ispostflyg
Till Schweiz med stämpeln: ”Luftpost från Malmö”.
Post som lämnades i Malmö lufthamn erhöll den runda
specialstämpeln i violett eller mera sällan i grön färg.
Ispostflyg Malmö-Lübeck-Hamburg m. fl. och returer – IF19290212.
Hamburg-Malmö – IF19290212HAMMMA.
1929-02-28 – 1929-03-15 Ispostflyg
London-Hamburg-Malmö – IF19290228LONMMA.
1929-02-28 – 1929-03-16 Ispostflyg
Malmö-Berlin – IF19290228MMABER.
1929-02-28 – 1929-03-16 Ispostflyg
Berlin-Malmö – IF19290228BERMMA.
1929-02-25 – 1929-03-16 Ispostflyg
Stockholm-Åbo – IF19290225STOTKU.
Stockholm-Åbo (Sista turen) – LIF19290316STOTKU.
1929-04-08 – 1929-10-12 Reopened
Malmö-Hamburg-Amsterdam-Rotterdam/Bryssel-Paris (återöppnad).
FF19290408
1929-04-08 Reopened
Malmö-Hamburg-Wien (återöppnad) – FF19290408MMAVIE.
Berlin-Malmö (återöppnad) – FF19290408BERMMA.
Brevsamlingsställe för flygposten. Generalpoststyrelsen har beslutat, att ett brevsamlingsställe, benämt Stockholm 18, skall under den tid, då post befordras med flygmaskin på linjen Stockholm-Finland eller Stockholm Berlin, vara i verksamhet i a.-b. Aerotransports paviljong på Nybroplan. (SvD 1929-04-19)
1929-05-01 – 1929-09-30 Reopened
Stockholm-Helsingfors-Reval (återöppnad) – FF19290501STOTLN.
1929-05-11 First Flight
Stockholm-Paris (franskt flygbolag?) – FF19290511STOPAR.
Cirkulär nr. 30/1929
Cirkulär nr. 30/1929 kungör: ”Under tiden 30 maj-28 juni 1929 komma försöksflygningar för postbefordran nattetid att anordnas å linjerna Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Hamburg/Bremen-Amsterdam och Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Berlin.
Med ifrågavarande nattflygmaskiner från Stockholm, Göteborg och Malmö skola, förutom luftpost, även brev och brevkort från Sverige till Tyskland och bortomliggande länder i Europa”
1929-05-21 First Nightflight Köpenhamn Göteborg
Köpenhamn-Göteborg – FF19290521CPHGOT.
1929-05-30 – 1929-06-28
Brev till Viborg – FF19290530STOCPH.
Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Bremen-Amsterdam.
Med anslutning från Reval, Helsingfors, Åbo, Mariehamn till
Bryssel, Paris, Spanien, Marseille, London, Basel och Zürich.
Nattpost 1 turen – FF19290530STOAMS.
(Oslo)-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Berlin
med anslutning till Breslau, Gleiwitz, Dresden, Prag, Wien, Salzburg, Innsbruck, Budapest, Halle/Leipzig, Stuttgart, München och Frankfurt am Main – FF19290530GOTBER.
Malmö-Göteborg-Oslo (röd specialstämpel) – FF19290530MMAOSL.
1929-05-31 First Flight Night
Malmö-Hamburg; Nattpost från tur 5. Tur 5 var den
första turen från Malmö! Det är möjligt att man räknade
de fyra turerna till London 1928, som tur nr 1 till 4.
Nummer 1 – 22 finns.
Malmö-Hamburg-Bremen-Amsterdam – FF19290531MMAAMS.
1929-06-01 – 1929-09-15 Reopened
Stockholm-Mariehamn (återöppnad) – FF19290601STOMHQ.
1929-06-09 Atlantflygningen
Stockholm-Bergen-Reykjavik-Ivigtut (Grönland) – SF19290609.
Brevet är signerat av Ahrenberg & Flodén.
Se även sidan för Olyckspost.
1929-06-22 – 1929-08-31 First Flight Berlin Deutsche Luft Hansa
Troligen Berlin-Halle/Leipzig-Stuttgart-München.
Troligen Berlin-Halle/Leipzig.
Berlin-Köln-London (DLH) eller Berlin-Rotterdam(-London) (KLM)?
Berlin-Frankfurt am Main-Saarbrücken-Paris (DLH & FARMAN)?
Stockholm-Kalmar- FF19290622STOKLR.
Stockholm-Kalmar-Stettin – FF19290622STOSZZ.
Stockholm-Kalmar-Stettin-Berlin – FF19290622STOBER.
Stockholm-Kalmar-Stettin-Berlin-Wien (DLH )- FF19290622STOVIE.
Linjen Stockholm-Kalmar-Stetting, som öppnades 1926-05-10 förlängdes
till Berlin. Fick på så sätt en direkt anslutning till Wien (DLH/OELAG-linjen).
Wien-Berlin-Stettin-Kalmar-Stockholm – FF19290622STO.
Sista turen för året.
Berlin-Frankfurt am Main-Saarbrücken-Paris (DLH & FARMAN)?
1929-07-01 – 1929-10-12 First Flight Night
Stockholm-Stralsund (nattflygtur) – FF19290701STOEDBV.
1929-11-13 – 1930-02-03 First Flight Winter
Malmö-Köpenhamn-Lübeck-Hamburg-Berlin – FF19291113MMABER.
(Första reguljära vinterflygtrafiken, se cirkulär nr 63/1929.)
Österreichische Luftverkehrs A. G. (OeLAG)
OELAG eller ÖLAG grundades 1923 och blev en del av
Deutsche Lufthansa 1939.